Zaman sudah berubah. Perubahan ini antara lain disebabkan teknologi. Di antara teknologi yang ada sekarang, TEKNOLOGI MAKLUMAT memainkan peranan yang sangat besar di dalam mengubah tatacara kehidupan manusia. Di alam teknologi maklumat peranan media sosial telah menjadi pemangkin kepada pelbagai perubahan yang terpaksa kita lalui dan hadapi. Media sosial membawa kesan kepada individu, masyarakat bahkan ke peringkat negara. Kesan daripada media sosial ini antara lain disebabkan kesinambungan komunikasi manusia yang terjalin menghubungkan individu kepada dunia global menerusi rangkaian media sosial. Saiz maklumat yang dapat bergerak dalam rangkaian sekarang ini amatlah besar. Maklumat dapat dikongsi dalam pelbagai format dalam bentuk tulisan,visual, grafik, animasi, audio dan video dan kesemua penyaluran maklumat ini bergerak pada kelajuan cahaya. Apabila maklumat yang begitu besar dalam pelbagai format bergerak begitu pantas dengan kelajuan yang luarbiasa maka apa sahaja gerakkerja yang bergantung kepada maklumat sebagai asas untuk beroperasi akan terkesan dengan kelajuan maklumat disebarkan. Politik adalah antara aktiviti sosial yang sangat terkesan dengan saiz dan kelajuan maklumat disebarkan. Zaman dimana pentas-pentas ceramah adalah medan dimana ahli-ahli politik berhujah dan cuba meyakinkan para pengundi untuk menyokong mereka telah menjadi ketinggalan zaman. Apa yang menjadi trend terkini adalah dengan menggunakan aplikasi-aplikasi yang terdapat dalam media sosial bagi menyebarkan maklumat pelbagai format untuk tujuan politik. Perubahan dalam arena politik ini menyebabkan ahli-ahli politik terpaksa melakukan penjenamaan semula mengikut arus teknologi maklumat. Penjenamaan politik (political branding) pada zaman bergelora (at turbulent times) adalah sesuatu yang perlu difahami demi kelangsungan sesebuah parti politik atau seorang pemimpin politik.
Dalam era penjenamaan politik, rakyat mesti di layan seperti pengguna. Nilai rakyat di era penjenamaan politik adalah sangat tinggi berbanding dengan zaman politik tradisional dimana rakyat dianggap sebagai pengundi. Sebelum kita fahami apa itu penjenamaan politik maka kita perlu fahami dulu apa itu jenama (brand)?
Mengikut Brian Tracy (Guru Pemasaran terkemuka Amerika Syarikat), jenama adalah janji_(a brand is a promise). Apabila anda mempunyai jenama, itu adalah satu janji yang anda buat dan sudah diketahui umum yang anda akan menepati janji tersebut kepada individu yang mahukan jenama anda atau individu yang anda ingin pengaruhi. Jenama pula bermula dengan nilai anda (your values). Apakah nilai-nilai yang cuba anda bawa di dalam jenama anda? Kualiti, kecermelangan, bertindakbalas, kerja-berpasukan, inovasi, kepimpinan,dll. Apabila nilai jenama anda telah dijelaskan maka anda perlu berpegang kepada asas prinsip keboleh-percayaan (integrity). Apabila anda sentiasa bertindak atas prinsip penjenamaan kebolehpercayaan maka setiap orang yang berinteraksi dengan anda akan memberi maklum balas bahawa jenama yang anda bawa sentiasa berpegang pada janji. Di dalam penjenamaan terdapat 8 peraturan.
- Pengkhususan
- Kepimpinan
- Personaliti
- Keistimewaan
- Keterlihatan
- Utiliti
- Kegigihan
- Muhibbah
Noor Mohamed
18/08/22
12.47pagi
Changlun. Felda Batu 8