Sunday, May 7, 2023

Ilmu Kajihayat - Phenology


Setiap seorang daripada manusia zaman moden ini, mempunyai DNA yang berhubung secara terus dengan nenek moyang mereka di zaman purba. Disebabkan kemampuan nenek moyang kita mengatasi halangan dan menjadikan obstacles as power generators untuk terus hidup, maka kita telah berada disini hasil daripada usaha mereka mengatasi halangan dalam kehidupan.


Selain daripada itu, nenek moyang kita di zaman purba perlu mempunyai ilmu yang terperinci tentang alam semulajadi tempat tinggal mereka. Mereka perlu faham bagaimana alam semulajadi mereka berfungsi. Hanya dengan mengetahui keadaan satu tempat tidak mencukupi. Mereka perlu tahu keadaan semulajadi semua tempat yang mereka lalui dan dengan cepat memahami ancaman daripada tempat-tempat tersebut dan bagaimana mengatasinya.  Kunci kepada kejayaan nenek moyang kita adalah dengan berada di tempat yang betul pada masa yang tepat. Mereka perlu berada di mana aliran sungai mengalir, tempat rumput-rumput tumbuh subur, pohon-pohon berbuah ranum, tumbuhan-tumbuhan sedia untuk mengeluarkan benih dan binatang-binatang liar yang diburu sudah sedia untuk berpindah. 

Bidang kajihayat ini yang memberi perhatian kepada “timing” perubahan alam semulajadi dinamakan “phenology”. Ilmu ini sangatlah penting bagi memastikan kesinambungan hayat bangsa manusia. Kita hanya perlu merangsang minda dan mula menggunakan akal untuk berfikir supaya dapat meng-akses kepada pengetahuan beribu-ribu tahun daripada nenek-moyang purba kita ini yang sudah sedia tertanam dalam sanubari kita.Kita mewarisi pengetahuan ini semenjak dari zaman Tok Adam (Nabi Adam a.s) lagi.  Pengetahuan mereka  dapat membantu kita menghadapi semua “obstacles’ yang kita hadapi sekarang ini. Semua pengetahuan dari nenek-nenek moyang kita yang digunakan untuk bertahan dalam menghadapi halangan-halangan kehidupan mereka ada dalam DNA kita. 

oleh

Noor Mohamed

07/05/23

9.45 malam

Changlun. Felda Batu 8 

Kedah Darul Aman