Thursday, August 11, 2022

Komentar tentang isu LCS

 Isu Pembelian Kapal – Littoral Combat Ship (LCS)

 Kronologi

• 2011 - Surat anugerah projek (letter of Award) diberi

• Jul 2014 - Kontrak dimeterai.

• Dis 2014 - Pembinaan bermula.

Mengikut jadual, kapal pertama sepatutnya DISERAHKAN PADA_2019 tetapi Pakatan Harapam mengambil alih pada 2018 dan perjalanan projek ini diperlahankan dengan penubuhan jawatakuasa PAC untuk siasat projek ini.

Tetapi dalam tempoh 26 bulan (termasuk 16 bulan bawah PH) dari Julai 2017 ke PRU14 hingga September 2019 ketika projek dibekukan kerajaan PH, kemajuan projek cuma bertambah 11.7% ke 55.7% seperti diberitahu Mat Sabu dalam jawapan parlimen dia.

 Isu – Sigma atau Gowind?

Antara perkara yang dibangkitkan adalah isu jenis Kapal – Littoral Combat Ship yang dimaklumkan bahawa saranan Ketua Armada Tentera Laut Di Raja Malaysia mahukan Sigma tetapi Boustead, syarikat yang diberikan kontrak pembuatan kapal ini mengesyorkan jenis LCS Gowind. Anwar, Rafizi dan Nurul Izzah berkali kali menekankan bahawa saranan serta 10 pucuk surat kepada Menteri Pertahanan dan Perdana Menteri tidak diendahkan dan diguna pakai terma Abdul Aziz Jaafar (Ketua Armada Tentera Laut ketika itu) “something was gravely wrong with that decision”.

Pertama, kita jawab kenapa pembelian peralatan tentera diberikan kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BSN)?

Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd ditubuhkan pada tahun 2005 dan telah ditempatkan di Lumut, Perak dan terlibat antara lain PEMBINAAN KAPAL-KAPAL BAGI KEGUNAAN TENTERA LAUT DI RAJA MALAYSIA. Fakta yang menarik adalah syarikat ini dimiliki antara lain oleh LTAT_Lembaga Tabung Angkatan Tentera (pegangan ekuiti sebanyak 61%).

Adakah ini kali pertama Tentera Laut menhadapi kelewatan menerima pesanan kapal-kapal bagi kegunaan mereka?

Tidak. Pada tahun 2005, PSC Naval Dockyard telah gagal menyiapkan New Generation Patrol Vessels Contract (NGPV) akibat kelemahan pentadbiran dan rasuah dalam syarikat tersebut. PAC yg ditubuhkan telah mendapati salah tadbir dan rasuah dan seluruh pengurusan teratas PSC Naval Dockyard telah ditukar dan akhirnya kontrak tersebut berjaya disiapkan. Jadi ini bukan kali pertama perkara sedemikian berlaku.

Berbalik kepada persoalan antara Sigma dan Govind maka setelah mendapat maklumat teknikal berikut adalah perbandingan antara Sigma & Govind

 

Sigma – Cost_USD 220 million = RM 880 million

Kapal LCS jenis Sigma 10514 daripada syarikat pembinaan Belanda Damen mempunyai SAIZ YANG LEBIH KURANG SAMA dengan GOWIND dengan panjang 105 meter bagi berat rangka 2350 tan. Kapal jenis ini juga DIGUNAKAN OLEH INDONESIA dan telah juga memesan dua lagi jenis kapal ini. Kapal ini dilengkapi 16 MICA VL, MERIAM 76MM, 8 MM4Q EXOCET, DUA TIUB TIGA RANGKAI Mu TORPEDO 90, 3D SMART RADAR-S-Mk2 dan KINGKLIP / CAPTAS 2 SONAR SUITE.

Gowind – Cost_USD 375 million = RM 1.5 billion

Kapal LCS jenis 2500 NAVAL GROUP GOWIND dan dibina oleh syarikat pembinaan PERANCIS, DCNS. Kapal ini mempunyai ukuran panjang 102 meter bagi berat rangka 2500 tan. . Kapal ini dilengkapi 16 MK 56 SILOS UNTUK MISIL (PELURU) ESSM, MERIAM 76MM, 4 MISIL JARAK JAUH ANTI KAPAL (MM40 BLOCK 3 C EXOCET), 16 SEL MENEGAK UNTUK UNTUK MICA VL (NG) MISIL ANTI PESAWAT UDARA, DUA TIUB TIGA RANGKAI Mu 90 LIGHT TORPEDO ANTI KAPAL SELAM, HANGAR UNTUK KELAS 10 TAN HELIKOPTER. Terbaik bagi digunakan untuk menghalang kapal selam. Dilengkapi KINGKLIP / CAPTAS 2 SONAR SUITE dan ditambah dengan 3D SMART-S Mk2 radar daripada Thales.

PEBEZAAN UTAMA

·       16 MK 56 SILOS UNTUK MISIL (PELURU) ESSM

·       HANGAR UNTUK KELAS 10 TAN HELIKOPTER.

·       MEMPUNYAI TOWED SONAR

(A towed array sonar is a vital sensor used by submarines and anti-submarine warfare surface defense. Due to the sounds produced by submarines as they move through water or noise from internal systems in operation, there is a need to detect other sounds from external sources. This sonar is composed of a system of hydrophones and is tugged a considerable distance behind a submarine using a cable. These hydrophones are often kilometers away thus greatly improving the signal-to-noise ratio. The towed array sonar is effective in the detection and tracking of faint sounds such as the low noise-emitting submarine threats or seismic signals. Surveillance Towed Array Sensor Systems that are utilized by surface vessels have a sonar array that is mounted on a cable that pulls a depth-adjustable remote-operated vehicle (ROV). For lower depths, a weighted cable attached to the ROV connector may be dropped. The hydrophones are used to detect sound sources, but the real value of the array is in the signal processing technique of beamforming and Fourier analysis. This provides distance calculation and direction of the sound. It assists in the identification of the vessel type due to the distinctive, acoustic signature of its internal machinery.)

Rumusan atas Perbezaan Teknikal

Di sini kita dapati, apa yang di-SPIN oleh kepimpinan PKR bagi mengadakan satu skandal baru ala 1MDB (yang masih belum berjaya mensabit kesalahan DS Nabjib selama 22 bulan lebih) telah didapati sangat dangkal dan Anwar, Rafizi dan Nurul Izzah berkali kali menekankan bahawa saranan serta 10 pucuk surat kepada Menteri Pertahanan dan Perdana Menteri tidak diendahkan dan diguna pakai terma Abdul Aziz Jaafar (Ketua Armada Tentera Laut ketika itu) “something was gravely wrong with that decision”.

Jadi bila kita amati perbedaan TEKNIKAL SIGMA & GOWIND maka kita dapati GOWIND mempunyai kelebihan lebih sedikit daripada SIGMA.

Kita juga ingin mendedahkan bahawa, MESIR, FILIPINA, OMAN, UAE & ROMANIA juga telah memesan KAPAL-KAPAL LCS jenis SIGMA tapi apabila hampir untuk mendatangani kontrak, kesemua kontrak pembelian ditukar kepada GOWIND atau jenama kapal selain SIGMA.

CEO Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) mempunyai alasan munasabah bagi meneruskan pembelian GOWIND.

Bagi pembelian peralatan perang berskala besar, Malaysia mempunyai syarikat swasta yang dimiliki oleh LTAT iaitu Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd maka segala pembelian khususnya bagi TENTERA LAUT DIRAJA MALAYSIA diuruskan melalui syarikat swasta ini dan apabila PH mengambil alih, keseluruhan PENGURUSAN ATASAN Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd telah ditukar dan dari 2017 hingga 2020, tidak ada pendakwaan yang dilakukan walaupun pembayaran sebanyak RM 6 billion telah dilunaskan tetapi antara punca kelewatan adalah MENTERI PERTAHANAN PH telah melewatkan projek ini dan ditubuhkan PAC untuk siasat dan akhirnya dibekukan dari tahun 2019 untuk dimulakan semula oleh PM 8, DATUK SERI ISMAIL SABRI pada Julai 2022.

Seterusnya SPRM masih menyiasat kes ini dan Datuk Seri Hishamuddin telah memberi jaminan jika ada penyelewengan maka tidak ada pihak yang akan dilindungi sepertimana yang berlaku pada PSC atas masaalah sama pada tahun 2005.

 

Sekian